Maria Sabina – Tajemnicza Szamanka i Uzdrowicielka z Meksyku
Maria Sabina, szamanka z Meksyku, zrewolucjonizowała postrzeganie substancji psychoaktywnych. Poznaj jej życie, metody i wpływ na medycynę tradycyjną oraz kulturę.
Maria Sabina, szamanka z Sierra Mazateca, wprowadziła rewolucyjne zmiany w globalnym postrzeganiu naturalnych substancji psychoaktywnych. W niniejszym artykule przybliżymy jej życiorys, począwszy od korzeni w kulturze mazateckiej, aż po oddźwięk, jaki znalazła w kulturze zachodniej. Zajmiemy się także analizą jej metod i wskażemy na niezwykły wpływ, jaki miała na medycynę tradycyjną.
Najważniejsze Informacje
- Była ona szanowaną uzdrowicielką i szamanką, która wykorzystywała halucynogenne grzyby w ceremoniach leczniczych, kierując się przy tym głębokim szacunkiem dla natury i tradycji Mazateków.
- Jej unikalne zdolności poetyckie i muzyczne, manifestujące się podczas rytuałów, wpłynęły na praktyki duchowe i stały się znane na całym świecie dzięki publikacjom na jej temat.
- Interakcja z kulturą zachodnią, a w szczególności artykuł opublikowany w czasopiśmie ‘Life’, przyczyniła się do jej międzynarodowej sławy, ale też przyniosła jej i jej społeczności wiele negatywnych konsekwencji.
Dzieciństwo i odkrycie daru uzdrawiania
Maria Sabina urodziła się 22 lipca 1894 roku w regionie Sierra Mazateca w Oaxaca (Meksyk), w rodzinie chłopskich rolników. W wieku około siedmiu lub ośmiu lat po raz pierwszy spróbowała halucynogennych grzybów, co było znaczącym momentem w jej życiu. Wiedzę o leczeniu i szamańskich tradycjach czerpała od rodziny ze strony ojca, która była szanowana za swoje rytuały z użyciem grzybów.
Podczas jednego z rytuałów, duchy przodków ujawniły jej misję, prezentując księgę mądrości i języka oraz wskazując na jej rolę jako tłumacza i pracownika duchowego.
Dotyk natury
Jeśli ktoś doświadcza bad tripu, ważne jest, aby zapewnić mu bezpieczne i spokojne środowisko, najlepiej w dobrze znanym miejscu. Pomocne może być również uspokojenie osoby w tym trudnym czasie i uświadomienie, że negatywne doznania są tymczasowe oraz wynikają z zażycia substancji.
Dobroczynny wpływ może mieć także zmiana otoczenia, na przykład przeniesienie się do innej przestrzeni, która może znacząco wpłynąć na polepszenie nastroju osoby doświadczającej bad tripu. Skuteczne mogą okazać się również aktywności, które mogą odwracać uwagę od negatywnych myśli, obejmujące tworzenie sztuki lub muzyki, eksperymentowanie z różnymi bodźcami wzrokowymi, dźwiękowymi i dotykowymi.
Obecność zaufanej osoby i fizyczny kontakt podczas bad tripu może pomóc osobie wyjść z negatywnego stanu psychicznego. W przypadku wystąpienia wymiotów, należy upewnić się, że osoba przyjęła pozycję, która zapobiegnie zakrztuszeniu się, zapewniając jej fizyczne bezpieczeństwo. Świadome oddychanie może stanowić pierwszą linię obrony przeciwko intensywności negatywnych doświadczeń.
Rodzina i trudności życiowe
Maria Sabina doświadczyła wielu trudności życiowych. Jej pierwszy mąż, Serapio Martinez, zmarł po sześciu latach małżeństwa, pozostawiając ją wdową, gdy ona sama zmagała się z chorobą. Po długim okresie żałoby za Serapiem, Maria Sabina zawarła małżeństwo z Marcialem Carrerą, znanym alkoholikiem, który znęcał się nad nią.
Z drugim mężem miała sześcioro dzieci, z których przeżyła tylko córka, Aurora, co było ciężkim ciosem dla rodziny. Marcial został zabity przez dzieci swojej kochanki, po tym jak został przyłapany na zdradzie, co ponownie uczyniło Marię Sabinę wdową. Mimo wszystkich tych tragedii, Maria Sabina pokazała niewiarygodną wytrzymałość i zdolność do leczenia i przetrwania.
Unikalne zdolności Marii Sabiny
Maria Sabina wyróżniała się na tle innych szamanów swoim unikalnym poetyckim i muzycznym talentem, który ujawniał się szczególnie podczas rytuałów z użyciem halucynogennych grzybów. Mimo braku umiejętności czytania i pisania, jej twórczość poetycka zyskała uznanie i wpłynęła na literaturę, stając się częścią kultury Meksyku.
Maria Sabina była ceniona za swoją zdolność do wokalizacji podczas szamańskich ceremonii, wykorzystując język, który wydobywał się bezpośrednio z głębi ducha pod wpływem “świętych grzybów”, co świadczyło o jej niezwykłym muzycznym talencie.
Muzyczność i sposób wokalizacji
Maria Sabina wykorzystywała mruczenie, śpiewanie i klaskanie w swoim unikalnym stylu wokalizacji podczas ceremonii. W odróżnieniu od innych szamanów, wprowadziła kadencję i muzyczność do rytuału, przekształcając pieśń w wyraz swojego ciała i ducha. Jej sposób wokalizacji wywierał silny wpływ na uczestników ceremonii, prowadząc ich do stanów głębokiej ekstazy.
Wpływ talentu na praktyki szamańskie
Talent Marii Sabiny wpłynął na jej praktyki szamańskie, pozwalając jej leczyć szerokie spektrum problemów. Podczas ceremonii María Sabina doświadczała transu, przemawiając głosem ‘świętych dzieci’ i manifestując swój talent poprzez unikatowy śpiew i poezję ustną. Maria Sabina poświęciła się uzdrawianiu za pomocą grzybów halucynogennych, skutecznie lecząc szerokie spektrum problemów, od spraw emocjonalnych po uzależnienia i spory rodzinne.
Podczas ceremonii szamańskich spożywała dwa razy więcej grzybów niż inni uczestnicy, zachowując spokój i godność, co świadczyło o jej wyjątkowych umiejętnościach. Przez zachowanie tradycji i wykorzystanie ‘teonanácatl’ szamanka wyraziła głęboki szacunek dla dziedzictwa przodków Mazateków, wzbogacając praktyki o wymiar kulturowy. Działalność Marii Sabiny była uznawana za symbol służby społecznej, demonstrując jej zaangażowanie na rzecz dobrobytu innych i wpływ na lokalną wspólnotę. Wszystko to ma na celu obniżenie ryzyka wystąpienia nieprzyjemnych wrażeń związanych z bad tripem, co może zapobiec lub złagodzić jego objawy.
Kompetentny i współczujący opiekun podróży (trip sitter) może pomóc w utrzymaniu pozytywnego nastroju i zapewnić bezpieczeństwo podczas zażycia substancji psychoaktywnej. Odpowiednie nawodnienie jest kluczowe w zapobieganiu bad tripom, dlatego ważne jest, by mieć pod ręką wodę lub inne napoje podczas eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi.
Spotkanie z kulturą zachodnią
W 1955 roku Robert Gordon Wasson, amerykański bankowiec i etnomykolog, odwiedził Marię Sabinę, by wziąć udział w ceremonii z użyciem ‘Los Niños Santos’ (Święte Dzieci), czyli grzybów psilocybinowych stosowanych w jej praktykach uzdrawiania. Spotkanie to, a także późniejsza międzynarodowa uwaga i liczba odwiedzających w Huautla de Jiménez, stały się przełomem w życiu Marii Sabiny, co miało znaczący wpływ na jej karierę oraz rozgłos ceremonii szamańskich poza granice Meksyku.
Po spotkaniu z R. Gordonem Wassonem w latach 50. XX wieku, ceremonie i rytuały Marii Sabiny, choć znane w kulturze Mazatec od wieków, zyskały międzynarodowe uznanie i stały się znane na Zachodzie, wpływając na społeczność psychodeliczną.
Wizyty sławnych osobistości
Artykuł o doświadczeniach R. Gordona Wassona z Marią Sabiną opublikowany w magazynie ‘Life’ spowodował, że Huautla de Jiménez, stała się miejscem, gdzie zaczęli przybywać obcokrajowcy, w tym sławne osobistości, poszukujący transcendentalnych doświadczeń z pomocą halucynogennych grzybów.
Aldous Huxley, słynny pisarz “Nowego wspaniałego świata”, przybył do Marii Sabiny, aby doświadczyć mazateckiej ceremonii z wykorzystaniem psylocybiny. Wśród wielu znaczących postaci, które odwiedziły szamankę w poszukiwaniu głębokich przeżyć duchowych, znalazł się również John Lennon z legendarnego zespołu The Beatles.
Reakcje na artykuł w magazynie Life
Artykuł Wassona w magazynie “Life” z 1957 roku zwiększył sławę uzdrowicielki, prowadząc do dramatycznych zmian w dynamice jej rodzimego miasta Huautla de Jiménez. Uwaga, jaką przyciągnął artykuł, wpłynęła na kulturową zmianę w Huautla de Jiménez, gdzie wcześniej marginalizowane indygeniczne praktyki zaczęły zyskiwać uznanie i poczucie dumy wśród lokalnej elity Mazateków.
Publikacja w “Life” uczyniła Marię Sabinę postacią rozpoznawalną na całym świecie i stanowiła kamień milowy dla kultury psychodelicznej. Przez artykuł R. Gordona Wassona, Maria Sabina osiągnęła status niemalże mistycznej postaci, co miało ogromny wpływ na to, jak była postrzegana. Pojawienie się artykułu w magazynie Life i napływ poszukiwaczy halucynogennych grzybów były przez niektórych interpretowane jako interwencja Zachodu, która przekształciła ‘statyczną, pasywną’ kulturę regionu w coś nowego, wpisując się w narracje modernizacji z czasów zimnej wojny.
W późniejszych latach Maria Sabina doświadczyła:
- biedy
- choroby
- nieszczęścia, w tym śmierci swojego syna
- spalenia domu przez mieszkańców wioski, którzy byli zagniewani napływem obcych do ich społeczności.
Dziedzictwo Marii Sabiny
Uzdrowienie siostry Marii Sabiny za pomocą ceremonii, której przewodziła, znacząco przyczyniło się do jej reputacji jako uzdrowicielki. Maria Sabina jest postrzegana jako ikona i posiada niemal święty status zarówno w Huautla de Jiménez, jak i w zachodniej kulturze psychodelicznej.
Jej wiersze zostały przetłumaczone z języka Mazateków najpierw na angielski, a dopiero później na hiszpański, co podkreśla wpływ Marii Sabiny nie tylko na literaturę meksykańską, ale i na międzynarodową publiczność.
Błogosławieństwo czy przekleństwo?
Artykuł w magazynie “Life” autorstwa R. Gordona Wassona, mimo intencji ochrony tożsamości Marii Sabiny, sprawił, że stała się ona sławna, przyciągając do siebie odwiedzających z zachodnich kultur w poszukiwaniu psychodelicznych doświadczeń. Publikacja w magazynie doprowadziła do aresztowania Marii Sabiny pod zarzutem użycia narkotyków, jednakże dzięki interwencji międzynarodowej została ona zwolniona.
Artykuł ten doprowadził również do komercjalizacji świętych grzybów, co spowodowało, że niektórzy lokalni mieszkańcy, zaczęli dostrzegać potencjał do ekonomicznego zysku, wywołanego nowym zainteresowaniem rdzennymi praktykami regionu oraz znaki kulturowe związane z nimi. Szamanka potępiała tych, którzy ignorowali święty cel grzybów i wykorzystywali je w celach czysto hedonistycznych.
Pomnik grzyba i muzeum regionalne
Na terenie Huautla de Jiménez, miasta, w którym mieszkała Maria Sabina, znajduje się pomnik grzyba, upamiętniający jej wkład w kulturę Mazateków. Pomnik ten stanowi miejsce pielgrzymek dla wielu osób z całego świata, które chcą oddać hołd uzdrowicielce jej pracy.
W mieście znajduje się również muzeum regionalne, które zgromadziło wiele artefaktów związanych z jej życiem i praktyką, w tym oryginalne nagrania jej ceremonii.
Nauki i wartości płynące z życia Marii Sabiny
Maria Sabina wierzyła, że grzyby halucynogenne są święte i mogą być wykorzystywane do komunikacji z boskością, w tym do uzdrawiania fizycznego i duchowego. Szamanka uznawała zioła i grzyby za głęboko związane z ziemią i naturą, co wymagało od niej i ludzi uczestniczących w ceremonii szacunku dla tych elementów.
Nauczanie i praktyki szamanki miały znaczący wpływ na kulturowe i duchowe aspekty wykorzystania roślin enteogennych w nowoczesnym świecie.
Szacunek dla tradycji i przyrody
Maria Sabina nie uznawała siebie za twórcę swoich śpiewów i wierszy, lecz wzmacniała ideę, że to grzyby, które nazywała swoimi ‘niños santos’ (święte dzieci), przemawiały przez nią. Podczas ceremonii szamańskich, jej język oraz podejście do grzybów odzwierciedlały głęboki szacunek dla tradycji i związku z naturą, co odseparowywało jej praktyki od kultury skoncentrowanej na ego.
Maria Sabina potępiała tych ludzi, którzy wykorzystywali święte grzyby w celach hedonistycznych, podkreślając, że ich zastosowanie powinno mieć święty charakter i służyć celom głębszym niż jedynie przyjemność.
Połączenie duchowe i fizyczne uzdrawianie
Maria Sabina używała świętych grzybów do uzdrawiania zarówno duchowego, jak i fizycznego, wierząc, że posiadają one moc oczyszczającą ciało i duszę. Podczas ceremonii uzdrowicielskich wykorzystywała jedynie naturalne elementy, integrując leczenie duchowe z fizycznym.
Uzdrowicielka uważała, że choroby fizyczne często są powiązane z zaburzeniami duchowymi lub emocjonalnymi, więc jej praktyki lecznicze miały na celu adresowanie przyczyn chorób, a nie tylko objawów. Po utracie swojego pierwszego męża i przebyciu poważnej choroby doświadczyła ona objawienia, że jej przeznaczeniem jest czcić Boga i uzdrawiać innych, co doprowadziło ją do życia jako uzdrowicielka w swojej społeczności.
Podsumowanie
Maria Sabina była wyjątkową postacią, której wpływ na historię, kulturę Mazateków jak i na zachodnią kulturę psychodeliczną jest niezaprzeczalny. Jej głęboki szacunek dla natury, umiejętność komunikacji z boskością za pomocą grzybów i niezwykły talent muzyczny czynią ją symbolem duchowego uzdrawiania i szacunku dla tradycji. Mimo trudności, jakie spotkały ją w życiu, nigdy nie przestała służyć swojej społeczności jako uzdrowicielka. Jej nauki i praktyki mają nadal znaczenie w dzisiejszym świecie, przypominając nam o znaczeniu połączenia z naturą i szacunku dla tradycji.
Bibliografia
- https://books.google.com/books?hl=pl&lr=&id=rHCvEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT8&dq=maria+sabina&ots=NDj-ciU5Qv&sig=N2v8fPM2pEdbLoRFd2HQKMQnX08
- https://elsignoinvisible.com/wp-content/uploads/2023/02/El-Rayo-Miguel-Hernandez-y-Maria-Sabina_el-signo-invisible.docx.pdf
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Mar%C3%ADa_Sabina